Korte terugblik 2018

Vrijdag, 28 december 2018

Hoogte en diepte punten van 2018, een jaar dat zeer positief eindigde.

2018,
Korte terugblik op het afgelopen jaar,
Wederom groeit onze vereniging, in leden, daadkracht en activiteiten. Jeugd is en blijft een speerpunt maar Junioren en Senioren maar zeker ook dames zijn uiteraard minstens zo belangrijk.
De club groeit, de jeugd wordt steeds enthousiaster en de evenementen worden steeds beter bezocht, we bouwen aan een groter onderkomen voor nog meer activiteiten naast het vissen. De jeugdcursussen, het darten, de Culinaire avond. Er zijn elke week meerdere activiteiten voor jong en oud(er).

We begeleiden wat speciale groepen en individuelen binnen Zeewolde, vissen ontspant en dat help hen verder! Daar gaat het onze club om, midden in de samenleving, Groen denken en doen, kortom je beste beentje voor zetten, en dat lukt aardig.

Een jaar om niet snel te vergeten, we begonnen het jaar met een 4e keer op rij finaleplaats in de jaarlijkse Winterworld fluitketel schuif competitie waarbij we het net niet haalden om opnieuw te winnen.
Een club die hoog aangeschreven staat vangt ook net als hoge bomen veel wind.
Een doorn in het oog van bestuur en leden zijn de aanhoudende valse geruchten, aantijgingen en laster vanuit een buur vereniging uit de polder. Maar de club is sterk, de bestuurders zijn capabel en zijn voorzien van brede schouders, maar ook de met hard werken verdiende goede naam op lokaal, regionaal en zeker ook landelijk gebied zijn alleen maar versterkt. Dit in tegenstelling tot de eerder niet bij naam genoemde vereniging ( het is zeker niet Lelystad/Dronten/Biddinghuizen). Veel gezeur en gejammer bleek ook voor de instanties zoals o.a. de commissie van beroep van de federatie MidWest Nederland die daarover gaat geen enkele aanleiding onze club ergens van te beschuldigen. Terecht want onze hengelsport vereniging staat voor wat ze zegt en doet.
Lof was er wel volop voor de club en de prestaties werden niet over het hoofd gezien. Onze jeugdtopper Tim Copier vist binnenkort (2019) net zoals Dames topper Fabiƫnne ter Horst hun eerste Interland. Talent van binnen de club, dat is uiteraard een kroon op het vele werk. Zij zijn niet de eersten binnen de club die dit overkomt, Brian vd Bovenkamp en Rick Beijen overkwam dit al enkele jaren eerder.
En wat te denken van 2 genomineerden (top 3) bij het komende gala verkiezing sportman en junior sportploeg van het jaar 2018? De jongens van het roofvisteam, SFTZ, Todd Kranenborg, Mathieu Agterberg, Jannick Bauknegt en Derek Drabbe visten de pannen van het dak. Net zoals de bij de mannen de genomineerde Jan vd Bovenkamp. 2e keer op rij de winst individueel en met zijn ploeg in Duitsland 5e op het NK heren 55+ de titel in de winterleague en veel meer overwinningen en podiumplaatsen waren in 2018 zijn deel.

Selecties en NK's,

Regionaal ging het top! Een schitterend Federatie kampioenschap Feedervissen voor Hans Schluter en ook Fabienne ter Horst mocht zich federatiekampioen noemen bij het klassiek hengelen jeugd U-20. De twee top 5 plaatsen bij de NK's geven aan dat er veel potentie zit in de club, haar atleten en de ambities groot zijn. Jan vd Bovenkamp 5e bij het NK senioren 55+ en Fabienne ter Horst bij de Dames behaalden die plekken, respectievelijk 5e en 4e!

De club activiteiten zijn talrijk geweest en gezien de deelname en het enthousiasme gaan we daar ook in 2019 mee door.

Ons viswater, het is uiteraard Vangtastisch dat we gezegend zijn met schitterend viswater voor alle seizoenen en zo goed als alle vissoorten. Een doorn in het oog is de wildgroei van waterplanten en de steeds vaker voorkomende onbereikbaarheid van stekken. We maken ons hier hard voor, een beter beheer is keihard nodig. Samen met Waterschap en Gemeente werken we aan de best mogelijke onderhoudsprogramma's. Ook aan een specifiek voor de hengelsport ingericht water wordt hard gewerkt, realisatie komt steeds dichter bij.
Delen met anderen, u begrijpt dat met buren zoals de onze het lastig was om onze bestuurders op 1 lijn te krijgen voor wat betreft inbreng viswater. Toch hebben we besloten dit voor een groot deel van onze wateren te doen. We zijn er immers niet voor onze "collega bestuurders" maar wel voor alle sportvissers, dat gaf de doorslag in een daardoor vertraagd proces.

We blijven ons inzetten voor een mooi hengelsportdorp met faciliteiten en wateren die daar bij horen.

Ik wens U een Vangtastisch 2019 in goede gezondheid.