2019 een speciaal jaar voor de Sportvisser

Maandag, 2 maart 2020

We kijken grotendeels graag terug op 2019, een jaar waarin voor het eerst een lokale sportonderscheiding werd gegeven aan de hengelsport tijdens het Sportgala. Ons Junior Street Fishing Team Zeewolde won deze prestigieuze titel. In het bij zijn van een dol enthousiaste podium begeleider Jan Rondhuis. De Streetfishing boys antwoorden op de vraag en wat willen jullie komend jaar, Nederlands kampioen worden. De smile op Jan’s gezicht werd nog wat groter!

Grotendeels schrijf ik hierboven want was het nog feest in Januari, een zwarte februari maand was het vervolg. Dezelfde dol enthousiaste Jan Rondhuis overleed totaal onverwacht terwijl hij thuis de standen van zijn wintercompetitie aan het invoeren was. Dit zware verlies voor familie en vrienden werd ook als een mokerslag ervaren binnen de vereniging en vooral zijn mede bestuurders en de wedstrijdvissers in heel Nederland. Jan was een stuwende kracht, altijd aan de slag voor de hengelsport op lokaal, regionaal en landelijk niveau. Zijn rol als wedstrijd controleur tijdens diverse WK’s waren zijn hoogtepunten als wedstrijd official. We denken heel vaak terug aan Jan en in 2020 zal in Januari zijn feestmaand de Jan Rondhuis Memorial gevist worden, dit zal een jaarlijks terugkerende wedstrijd worden.

Met de vereniging gaat het super op alle gebieden.

Ledengroei, ook regionaal en landelijk blijft “Ons Stekkie” prima scoren. We adverteren niet de goedkoopste maar wel de beste hengelsportvereniging voor Zeewoldenaren en omwoners te zijn.

Het ruime aanbod activiteiten varieerde ook dit jaar weer van wedstrijden tot darten, een culinaire avond en veel infoavonden voor jong en oud. De regionale jeugd vis dag was een groot festijn met bijna 100 deelnemers.

Ons viswater werd grotendeels ingebracht in de landelijke lijst van viswateren.

Het clubhuis ging volledig op de kop en is weer hip, fris en klaar voor de toekomst, ook werd gestart met de realisering van de noodzakelijke uitbreiding. In 2020 zal aan de buitenboel en parking gewerkt worden.

Er komt veel viswater bij in Zeewolde, maar ook het bestaande aanbod blijkt gezonder dan ooit, er wordt goed vis gevangen en de samenwerking met waterschap en gemeente is prima te noemen. Onderhoud aan het water en oever is nog een uitdaging, plantengroei is bovenmatig en periodisering van onderhoud een uitdaging maar, we werken samen met de overheden aan oplossingen. Ook in de provincie zijn we daar waar het gaat over water en inrichting geen onbekende.

We hebben een voortrekkersrol bij de totstandkoming van het lokale Sport en Beweeg akkoord, voor alle verenigingen super belangrijk om een gezond sportklimaat te realiseren dat iedereen bediend met een passend sportaanbod. Hengelsport maakt daar zeker een belangrijk deel van uit.

We werken nog steeds aan een stuk water dat specifiek voor de hengelsport wordt ingericht. De vorderingen gaan gestaag maar de welwillendheid is er.

Op vrijwilligers en bestuurlijk vlak namen we afscheid en verwelkomden we jonge dynamische nieuwe vrijwilligers en bestuurders. Alle posten zijn bezet maar naar opvolgers van de langst dienende wordt naarstig gezocht.

Fris bloed is essentieel.

Sportief waren we op vele vlakken zeer succesvol,

Winst Teams Polderkampioenschap

Winst individueel Polder kampioenschap Fabiënne ter Horst

Winst NK Streetfishing, Derek Drabbe en Todd Kranenborg

Plaatsing NK Zee kust Otto Thijs en Jan v.d. Bovenkamp

4e plaats Dames NK, Fabiënne ter Horst

Zeewolder kampioen, (Uniek tot nu toe) voor de derde keer op rij, Patrick v.d. Bovenkamp

Dit zijn zo maar een aantal hoogtepunten er waren er veel meer!

Kort samengevat hebben we een mooi jaar met een zwarte rand achter de rug, een jaar wat weer als zeer succesvol kan worden bijgeschreven. We zijn ruimschoots de grootste vereniging in het dorp en de maatschappelijke betrokkenheid staat hoog in het vaandel.

We zijn en blijven ook één van de groenste visclubs in Nederland, zonnepanelen waren stap 1 maar er volgt binnenkort wederom een nieuw initiatief dat in Nederland wel weer opvolging zal krijgen denken we.

Komend jaar werken we weer aan sportieve successen, Lokaal, Regionaal en dankzij de verkiezing van Fabiënne ter Horst ook op mondiaal vlak. Ze vist in Augustus de WK dames aan de Lage Vaart.

Zo hebben we nu reeds bij Dames, bij heren en jeugd Internationals afgeleverd!

2020 Startte goed!

Op het moment van schrijven weten we inmiddels al dat we het jaar wederom super begonnen zijn, en ook dat de verkiezing tot sportploeg van het jaar (Street Fishing Team Zeewolde) en de sportvrijwilliger van het jaar, (Anton Sterenberg) een feit zijn! De eerste memorial Jan Rondhuis werd gewonnen door het koppel Dick Berends en Fabiënne ter Horst.

We gaan er ook in 2020 weer voor om met nieuwe initiatieven voor ouderen en jeugd aan het vissen te krijgen en te houden. Een echt VISwater in eigen beheer is een doel op zich!

Ambitie is goed, gezond verstand noodzaak!

Op naar een Vangtastisch 2020.

Jan van de Bovenkamp

Hengelsport vereniging “Ons Stekkie“

Een vereniging om trots op te zijn!

Volg ons op facebook via Ons Stekkie Zeewolde en via de altijd zeer actuele website www.visseninzeewolde.nl