Graag even lezen!

Maandag, 2 maart 2020

Ons Stekkie,

Het belang van een viswater waar eigen beheer of gedeeld beheer op plaats kan vinden is groot, ook in waterrijk Zeewolde.

In Nederland hebben we te maken met Europese wetgeving en richtlijnen, zo zijn er twee belangrijke richtlijnen die maken dat waterbeheerders geen vrij spel meer hebben. We marcheren mee met de ontwikkelingen in Europa. Of dat goed is, dat is de vraag!

Natura 2000 en de Europese Kaderrichtlijn water zijn de hoofdargumenten en leidraden voor waterbeheerders om naar eigen zeggen geen of minder mogelijkheden te hebben in inrichting en beheer van water.

Dat dat vaak (steeds vaker) stuit op verzet van gebruikers van al dat water is een feit.

Op grote bekende meren vaarten en plassen kan een boot vastlopen in de massale oeverbegroeiing van waterplanten. Zwemmers krijgen zwemmersjeuk en of zelfs eczeem door dat in de waterplanten ook diverse plaaggeesten rondwaren, vissen is steeds vaker onmogelijk, en dat allemaal voor 1 heilig Europees doel, schoon, nee beter gezegd drinkwater is al die vijvers, plassen, vaarten etc.

In (te) schoon water zijn echter ook alle voedingsstoffen voor de onderwaterwereld zoals wij die kennen afwezig of te weinig om een mooie diverse en rijke biomassa te kunnen voeden.

Water wordt glashelder, dat lijkt zo mooi maar daarvoor zijn niet alle wateren geëigend.

Vandaar dus dat een water in eigen of gedeeld beheer steeds vaker de wens van hengelsport verenigingen is. Een rijk en divers bestand aan vis waardoor ook de jeugd, ouderen en slecht ter been zijnde een makkelijkere stap hebben naar het vangen van vis en dus gemotiveerd raken in het buiten recreëren i.p.v. achter de laptop, telefoon, televisie of geraniums.

Daarvoor willen ook wij in Zeewolde ons inzetten, meer mensen uit de luie stoel en actief buiten recreëren . Uiteraard met respect voor de natuur en de lokale regelgeving.

Een water dus wat is afgesloten, niet onder Natura 2000 en of de kaderrichtlijn water valt.

Ons Stekkie dus!

We zijn reeds met de gemeente en waterschap bestuurders in overleg over inrichting van visplaatsen en bevisbaarheid, dat is een tergend langzaam proces maar er is licht aan de verre horizon.

Onze volgende stappen zullen gerichter zijn om doelen en wensen werkelijkheid te laten worden.

Hierover zult u met regelmaat informatie krijgen, ons stappen plan wordt binnenkort voorgelegd aan de leden.

Dit gebeurt en nog veel meer gebeurt tijdens de Algemene Leden Vergadering of te wel de Algemene vergadering.

Binnenkort de agenda en stukken op de website, dus let op! Blijf scherp! Denk mee!

We zien U graag op onze Algemene Leden vergadering op 21 april 2020.