Het wedstrijdseizoen is voor de witvissers weer gestart.

Zondag, 7 juni 2020

Zeewolde, Het is 7 Juni en het lijkt alsof we tientallen jaren terug gaan in de tijd.

Ooit was er een gesloten visseizoen dat dan op grootste wijze op 1 juni weer open ging. Alle hengelsportgekken trokken erop uit om hun passie weer vorm en glans te geven. Dat kon door de seizoen opening te benutten om in welke vorm dan ook te gaan vissen. De jacht op records barstte dan in heftig fanatisme weer los. Enkelen zochten dan direct de competitie met anderen op, dat deden we i.v.m. het Covid-19 virus nu ook maar dan op 7 juni. Uiteraard onder strikte regels en met diverse voorzieningen.

Van een sluiting en seizoen opening is al heel lang geen sprake meer. De uitzondering daarop is de korte periode voor de roofvisserij die ook vanaf 30 mei weer mogen vissen na twee maanden stil te hebben gezeten. Deze periode geeft de Roofvis de gelegenheid om in volle rust met haar nakomelingen bezig te zijn.

Dan de wedstrijd, eerst was gepland een wedstrijd aan het Weteringplein, door de zomerse omstandigheden is echter de massale plantengroei in en om het water zo heftig dat daarvan werd afgezien en de “Steigerplas” nabij de Cumulus de aangewezen locatie was om wedstrijd 1 te vissen.

9 matadoren trotseerden de ineens wel heel heftige weersomstandigheden en deden een gooi naar de overwinning.

De beste vandaag was Jan van de Bovenkamp hij ving het hoogste gewicht van ruim 10 kilo! Waaronder Karper, Zeelt en Voorn

De gekozen tactiek bleek goed genoeg voor de overwinning vandaag, zelf gaf Jan aan dat dit vooral zat in kleine details zoals, de keuze om vol voor de grote vis te gaan en de makkelijker te vangen kleine vis te laten voor wat ze is. De keuze van het aas, Mais, bleek een juiste. .

Tweede werd Jomar ter Horst met 3.6 kilo werd hij winnaar bij de achtervolgers waarvan er nog 3 in de 3 kilo scoorden. Ook voor hem was er reden blij te zijn met de gekozen techniek, ik heb denk ik deze mooie score te danken aan mijn geduld om te wachten op die ene bonusvis, mijn buurman ving die bonus niet en bleef met veel kleine vis maar net achter me.

Het podium werd dus gecompleteerd door de nummer drie van vandaag, Patrick van de Bovenkamp die met 3,4 kilo de rest van de deelnemers weer net voor bleef. Mijn tip voor de komende wedstrijd is om toch even te leunen op die grote bonus. Met leunen bedoelen we langer dan gewoonlijk en zwaarder op de grond op 1 plek statisch vissen. .

Ook de overige deelnemers deden hun uiterste best maar vandaag was, de stek, het gekozen voer, de tactiek of een andere oorzaak reden om net niet het podium te halen.

We hopen op veel beter weer dan deze keer want uiteraard spelen alle facetten waar je geen invloed op kan hebben een grote rol! De regen en toch ook wind waren volop bezig om spelbreker te zijn. Maar gezien het plezier wat ook deze dag bij winnaars en net niet winnaars van de gezichten af te lezen was bleek dat ze daar niet in geslaagd was.

De eerstvolgende wedstrijd is op 21 Juni, zie voor alle info de website www.visseninzeewolde.nl

1 Jan van de Bovenkamp 10230 gram.

2 Jomar ter Horst 3840 gram.

3 Patrick van de Bovenkamp 3620 gram.

4 Anton Sterenberg 3240 gram.

5 Erik Mulder 2400 gram.

6 René Doppenberg 2190 gram.

7 Jan van Emst 1410 gram.

8 Martin Hoekstra 1380 gram.

9 Johan Bouw 1130 gram.