Data center Zeewolde, de club en haar standpunt.

Dinsdag, 8 september 2020

TV programma De Hofbar met presentator Rutger Castricum toonden interesse voor ons standpunt ten aanzien van de komst van het datacenter.

Wat is dat standpunt dan wel?

+ We zijn niet tegen de komst van het datacenter. Mits een aantal zaken gegarandeerd kan worden.

+ We zijn blij met de mogelijke werkgelegenheid die het op kan leveren, ondanks dat deze gemeten naar bedrijfsschaal wel heel miniem is. En zijn het bestaande werknemers of is er ook plek voor de Zeewoldenaar?

- We zijn niet blij met de matige informatie verschaffing vanuit de gemeente. Een door ons gedaan verzoek voor informatie doormiddel van een WOB verzoek heeft na ruim een maand nog steeds geen info opgeleverd. Wel zullen we gebruik maken van het inspreekrecht op 10 September.

- We twijfelen aan de impact die het zal/ kan hebben op het viswater in de Hoge vaart. Wij denken dat koelwater ( overschot) geloosd zal worden en dat dit een nadelige impact zal hebben op plantengroei ( nog veel meer) en de vis ( ????)

- We zien op tegen het plaatsen van een krachtcentrale langs de andere oever en de grote set te grote windmolens die wellicht langs de gehele oever geplaatst worden voor het leveren van “groene” stroom. Naast stroom leveren die ook vervuiling in het aanzicht , trillingen, valse wind en lawaai op. Nadelig voor visser, schipper, roeier etc. Mooi woord is horizonvervuiling.

- We hebben een probleem met de onooglijke massieve dichte wand van 160 meter lang en 20 meter hoog langs de oever. Zo zijn beide oevers bevuild v.w.b. het aanzicht, wordt wind gebroken en is het een totaal on-attractief geheel.

- We verwachten continue Vibratie en geluid dat er zeker zal zijn. Dit heeft wellicht een nadelige invloed op het welzijn van de vis, we zijn bang dat vis de hoge vaart zal mijden.

Kortom we zijn redelijk uitgesproken, dat steken we niet onder stoelen of banken. Onlangs werd voor het TV programma de Hofbar met Rutger Castricum een verzoek gedaan voor een kort statement . Dit zal op 8 september op tv worden uitgezonden. Onze voorzitter heeft hierin bovenstaande verwoord.

Wellicht neemt een goede informatie voorziening en de mogelijkheid voor aanpassingen in aanzicht en de garanties ten aanzien van negatieve invloeden op het (vis) water wind uit de zeilen?

Kortom Datacenter prima maar wel met garanties omkleed en aanpassingen die de hengelsport en ander recreatief gebruik ten goede komen.

Wanneer dit niet kan dan zeggen wij nee tegen de komst van dit gigantische industriële complex.

Voor een idee van de impact is een vergelijking wellicht verhelderend. Denk aan industriële gedrochten zoals Shell Pernis, DSM, de Hoogovens. Deze schaal praten we over, die zijn veel meer vervuilend maar leveren wel heel veel meer werkgelegenheid op.
En ze zijn er al.

Als de komst van het data center een groot nadeel op zal leveren voor onze sport, de water recreatie in het algemeen binnen “ Het watersport dorp van Flevoland” dan liever niet!