Culinaire avond weer op de agenda in 2021

Woensdag, 4 november 2020

Ons Stekkie kan ook zomaar aan zee te vinden zijn.

In de jaren dat we alle activiteiten zonder probleem door konden laten gaan was er onder andere een culinaire avond met als thema seafood. Helaas is dat nu anders, Covid gooit ook hierbij roet in het eten. Maar wat in het vat zit verzuurd niet.
Deze avond is op aanmelding te houden en doordat we uitgebouwd hebben kunnen er dit jaar veel meer deelnemers genieten van de culinaire happening. Het thema is zeker niet altijd vis! Gewoon genieten van een goede maaltijd tegen een scherpe prijs en met informatie over de achtergrond van wat we eten en hoe we dat bereiden. Er is altijd wel iets dat aan de hengelsport gerelateerd is in het menu te vinden.

Let dus op de binnenkort te publiceren Agenda 2021, deze zal uiteraard onder voorbehoud zijn vanwege de mogelijke beperkingen die landelijk worden opgelegd. Laten we hopen dat er een stabiele situatie is en er weer veel kan!

Zelf de Schar te lijf gaan? En er daarna van genieten. Dat kan ook nu.
We mogen vissen dus wat let je.

Waar?
Rondom Ijmuiden op de bekende pieren is de schar al weer te vinden.

Wat heb je nodig?

Een 3.9 m zeehengel met werpmolen.
Hierop een makkelijk werpende lijn, niet te dik! 0.23 tot 0.30 mm Nylon maten zijn prima.
Een aantal kant en klare paternosters met 3 of 4 haken al dan niet voorzien van afhouders en haakmaat 8 of 10 zijn een prima keus.
Werpgewichten van 40 tot 100 gram, de stroming bepaald wat kan.
Zeepieren en zagers zijn de aangewezen aassoorten.

Eten van de Schar
Dan heb je ze gevangen en wil je ze eten, hoe doe je dat?
Nou dat is vrij simpel, maar kan op vele manieren, dit is er 1 van.

Maak de schar schoon door de kop en ingewanden te verwijderen. Verwijder de vinnen en knip de staartvin terug.
Maar de vis droog met keukenrol.
Wrijf ze in met viskruiden, (heel licht insmeren met olie kan de hechting van de kruiden bevorderen.
Bak ze bruin in een ruime koekepan met superhete olie (Arachideolie is een aanrader, deze wordt en blijft heter)
De tijd is afhankelijk van de maat (dikte) van de vis, ook de kleintjes zijn super lekker.
Als je ze klaar hebt vallen ze met gebruik van een vismes super makkelijk van de graat.

Smullen maar!