Roofvissen met dood aas

Woensdag, 2 december 2020

Met dood aas struinen op grote snoek.

We zijn op zoek naar de Dames, die worden nu eenmaal veel groter!

Hoezo met dood aas op zoek gaan naar grote snoek? Ik deed dit vroeger altijd met levende vis.

Ja dat is een veel gehoorde opmerking, vroeger werd inderdaad gevist met levende aasvis. Al best wat jaren geleden is in de visserijwet opgenomen dat het vissen met levende aasvis verboden is.

Dit is het moment om de grote vissen te vangen. En dus moeten we op zoek naar alternatieven waaronder dood aas een mogelijkheid is. Dit naast het ook zo populaire kunstaasvissen. En zo heel moeilijk hoeft dat helemaal niet te zijn. We hebben wat tips voor je op een rijtje gezet.

1. Waar vindt je de grote snoeken?

In de winter is de snoek passief ze verzamelen samen op de warmere plekken van het water. Denk aan Havens nabij obstakels zoals bruggen, sluizen etc. Krijg je niet binnen de 20 minuten een aanbeet dan is het tijd om te verplaatsen. Hij of zij ligt er niet of is zo statisch dat het aangeboden aas niet interessant is. Vang je binnen één of twee uur niks? Zoek dan een andere stek.

2. Beperk het te gebruiken minimum tot een minimum!

Wanneer je dus vaak gaat verkassen is het noodzaak je materiaal tot een minimum te beperken en het makkelijk kunnen vervoeren is een absolute must! Het enige wat je nodig hebt is een klein tackleboxje met reserveonderdelen, schepnet, onthaakmat, onthaaktang, je hengel en wat aasvissen.

3. Stem je materiaal af op grote en sterke vis!

Uiteraard is het zaak het onverwachte te verwachten. Dat wil zeggen, stem je materiaal af op de echte kanjers. In Nederland staat het record op 1.38 cm en geloof me dat is een beresterke vis!

Lijn, gevlochten kan maar nylon heeft mijn voorkeur. Ik kijk naar de trekkracht en niet naar de diameter, vanaf 0.25mm ben je aardig gewapend.

De Hengel, deze moet niet te kort en beresterk zijn zonder lomp en hard te worden, vanaf 2.7 meter en met veel body voor de power en een flexibelere top Dat maakt het werpen makkelijker.

Aas, Er kan uiteraard zelf op aasvis gevist worden, de regels over het meenemen van aasvis zijn duidelijk, die vind je elders op de website.

Makkelijker is het om de vis in de hengelsportzaak of op de markt te halen. Enkele voorbeelden zijn ingevroren Voorn, Horsmakreel, Spiering, Sprot of Sardines. Ja ook Zeevissen want die zitten bomvol oliën en vette attractoren voor roofvis.

4 Kies een simpele montage
De hengelsportzaak heeft deze kant en klaar in blister. Niet meer nadenken over de juiste dobber, de juiste Haak en het juiste gewicht. Weet je het zelf, dan maakt dit het makkelijk.

5 Het vissen en vangen zelf
Een tip is om een kleine volg dobber op zo’n 2 meter achter je dobber te plaatsen. Bij een aanbeet waarbij de dobber naar de kelder verdwijnt zie je zo toch waar die is. Gebruik 1 dreg die je op de rug van de vis plaatst met alle haakpunten vrij. De Snoek valt altijd vanaf de zijkant aan en neemt de prooi eerst mee on tour alvorens hij een plek kiest waar zij het aas draait en slikt. Het is zaak dit voor het slikken aan te slaan om zo te voorkomen dat de haak te ver wordt geslikt.

6 Jij, de snoek en jullie veiligheid staat voorop.

Grote snoek onthaak je niet met je handen! Gebruik altijd een lange onthaaktang om de dreg los te halen.

Dat onthaken doe je na het landen van de vis, dit kan met een geschikt net of d.m.v. de kieuwgreep. Leg de vis daarna op een onthaakmat, plaats een natte doek over de ogen van de vis. Deze blijft dan een stuk rustiger. Dat maakt het onthaken makkelijker. Onthaak dus altijd met een onthaaktang!

7 Het foto moment.
Maak zo snel mogelijk een foto. Ben je alleen dan is een statief makkelijk, deze zijn er zeer compact in pocket formaat. Instaleer bijvoorbeeld de whistle app. Door te poseren voor je telefoon en dan te fluiten worden foto of foto’s gemaakt. Zet daarna de vis rustig terug. Hou hem bij de staart in horizontale positie, de snoek vertrekt vaak met geweld. Ook dit is een mooi fotomoment.

8 Stuur gemaakte foto’s in naar de vereniging
We belonen regelmatig de mooiste foto die we binnen krijgen. Stuur naar secretaris@visseninzeewolde.nl