“Ons Stekkie” in het ( DATA) nieuws.

Maandag, 12 april 2021

Dat we als vereniging onze aandacht volledig richten op behoud van onze mooie stekken, wateren en de vis is niet meer dan normaal.

Met de mogelijke komst van een Hyper Scale Datacenter op het Trekkersveld lijken onze belangen op diverse manieren te worden geschonden.

De belangrijkse twee,
  • Thermische vervuiling, dit is het teruglozen van (te) warm rest water uit het koelsysteem, “ hierin zitten mogelijk ook nog chemische resatstof componenten”.
  •  Verlies aan stekken, er worden twee inlaten en een uitlaat gecreeerd aan de oever en die worden omhekt en die stukken oever gaan dus verloren.
We zijn als club niet tegen de komst van het Datacenter maar wel waakzaam voor mogelijke overlast.

De pers merkt ons op als een serieuze speler in deze. Na in het programma de Hofbar al eens te zien zijn geweest inzake het Datacenter was het onlangs omroep Flevoland en binnenkort de lokale LOZ die aandacht aan onze mogelijke problemen schenken.

De politiek, de project managers en het verantwoordelijke ingenieursburo Arcadis zijn reeds benaderd, er is een WOB verzoek gedaan en overleg via Teams meetingen met alle betrokken partijen vinden plaats.

Vooralsnog nemen de bovengenoemde partijen onze zorgen niet weg, maar we zijn in gesprek.