Vismogelijkheden langs het Wolderwijd aan de Zeewolderdijk

Dinsdag, 20 april 2021

Goede samenwerking was de reden van behoud van vismogelijkheden langs het Wolderwijd.

Ze liggen er al een poosje maar worden onterecht te weinig benut!

“Daadkrachtig en waanzinnig mooi”, zo vat Jan van de Bovenkamp, voorzitter van hengelsportvereniging Ons Stekkie, het resultaat samen van de nieuwe vissteigers langs de Zeewolderdijk. “Alsof je op een troon zit”, gaat hij vol enthousiasme verder.

De oude visplaatsen langs de Knardijk lagen bijvoorbeeld voor sportvissers te ver van de waterkant om vis veilig te kunnen landen en gevangen vis terug te zetten.

Op de rode stip liggen de nieuwere visplaatsen. En ja ze liggen er al jaren maar onbekend maakt onbemind dus nog even de aandacht op deze mooie stekken. Zes visplaatsen langs de Zeewolderdijk glimmen je tegemoet. De bestaande parkeerplaats is vergroot; er kunnen nu met gemak zes auto’s staan. Ook aan de toegankelijkheid is gedacht: via een trapje het talud af direct naar je visstek. Het allermooiste voor ons sportvissers is eigenlijk nog wel dat de plekken nu gerealiseerd zijn op de betere visstekken. Kapitale brasems (3 kilo plus!), grote windes en bakken van blankvoorns zwemmen er rond.

Benut ze vooral in de periode dat de plantengroei nog niet overtollig aanwezig is. Helaas zijn ook deze stekken een groot deel van het jaar niet te benutten. Tijdens die periode met veel plantengroei zijn het superplekken voor het werpend vissen met kunstaas op snoek. Vanaf de visplaatsen te bevissen met de feeder-, matchhengel en zelfs met de vaste stok. Op 8-9 meter uit de waterkant staat namelijk al 1-1,2 meter water aflopend naar 1,5 meter diepte op 10 tot 15 meter. De stekken zijn volgens de kenners het allerbeste in de maanden juni tot september. Succes!