Situatie Harderbroek

Vrijdag, 26 november 2021

Dit gebied is in beheer van Natuurmonumenten en kent een zomer en winterpeil.
Reden hiervoor is o.a. attractieve ruimte creëren voor oeverminnende vogels zoals de Zilverreiger.
Uiteraard respecteren wij de inzet van natuurmonumenten maar hebben een groot probleem dat daarbij de vis buiten beschouwing lijkt te blijven.

Nu is er een goed contact tussen de beide verenigingen en dat willen we ook graag zo houden, daarom zijn we intensief gaan corresponderen en overleggen wat er aan deze situatie verbeterd moet worden.
De voorlopige oplossing is daarbij gevonden en per direct in werking gesteld.
Het gebied kent 3 peilvlakken, twee ervan hebben voldoende water in zich om de vis niet te belemmeren in zijn leefomstandigheden. 1 peilvak echter blijkt door een extreme slip laag die in de loop der jaren is ontstaan onvoldoende water te bergen. Hier waren de vissen dan ook erg goed zichtbaar en bleken ze een te zware strijd aan te moeten gaan met de elementen om te overleven. Natuurmonumenten heeft voor dit specifieke peilvlak een grote pomp geactiveerd om zo het peil aldaar te verhogen. Dit wordt nauwlettend gemonitord.

De oplossing voor de langere termijn kan bestaan uit twee zaken.
•Het selectief afvissen van het water en de gevangen vis elders terugplaatsen. Dit staat in het komende overleg op de agenda. Uiteraard doen we dit in gezamenlijkheid en worden alle regels ten aanzien van terugplaatsing gerespecteerd.
•Baggeren is een topic dat Natuurmonumenten opneemt met het Waterschap, hierop wordt zwaar ingezet omdat dit de problemen zoals nu op kan lossen.

We zijn blij met de inzet door Natuurmonumenten.