Tegenvallende vangsten In de winter?

Zaterdag, 19 februari 2022

Aan het water horen we 1 ding steeds vaker, hoe komt het dat de vangsten zo tegenvallen? Door een aantal factoren die invloed zouden kunnen hebben in kaart te brengen is een deel van het probleem wel duidelijk.

1 een absoluut tegenvallende winterstart met veel te hoge temperaturen, dit geeft voor de vis geen urgentie om warmere plekken op te zoeken en te gaan scholen. ( havens)

2 een aanpassing in het watertraject, de opening naar het wolderwijd zal op de langere duur een positieve intrek genereren maar lijkt voorlopig contra te werken.

3 de overpopulatie aan aalscholvers die echt een grote hap uit het totaal witvisbestand halen. Het paai en opgroeigebied op o.a. het IJsselmeer maar ook de andere randmeren en binnenwateren wordt zwaar gepredateerd.

4 inbreuk op de natuur door allerhande door Europa opgelegde regels ten aanzien van waterkwaliteit, de biodiversiteit en hoeveelheid vis per m2 is veel lager dan voorheen. Helder water is mooi maar de bovenmatige plantengroei belemmert elke vorm van waterrecreatie. Schoon helder maar voedingsarm water ontstaat en dat helpt niet bij het voortplanten en leefklimaat van de vis. Beter gezegd de populatie vis en de gehele voedingsketen verandert. ( zie ook 6).

5 aanpassingen in onze hengelstijl. Als we niet meegaan met nieuwe technieken waarbij we steeds dunner, kleiner en natuurlijker aas aanbieden nemen de vang kansen af. Helaas denken veel vissers dat de techniek van 1970 nog dezelfde is als tegenwoordig, dat beperkt je in het creeren van vangsten als voorheen.

6 verandering in biodiversiteit, het water wordt helderder, daar is vooral de overigens prima te vangen predator zoals snoek en snoekbaars blij mee. De Karper en Brasem hebben het liever wat troebeler.

7 beroepsvisserij, deze is nog steeds intensief te noemen. Een voorbeeld van overbevissing is het IJsselmeer, tegenwoordig een bijna lege bak water waar we vroeger vanuit alle hoeken van Nederland ons stekkie vonden om mooie vis te vangen.

Kortom, er zijn diverse factoren van invloed, maar of deze alles bepalend zijn?

Er wordt ook vaak gevraagd naar visuitzet, helaas is dit niet altijd mogelijk maar vaak ook niet nodig. Alles is aan regels gebonden. De landelijke , regionale en lokale hengelsport zet zich in voor uitzet waar nodig, hier zijn talloze mooie voorbeelden van terug te vinden.

Onze wens om een op hengelsport ingerichte lokatie in Zeewolde te maken, een zogenaamde VISparel is actueler dan ooit. De Waterlinie gelegen in Polderwijk is hiervoor de meest waarschijnlijke lokatie.
Besprekingen met alle betrokken instanties zijn in volle gang en de eerste stappen tot realisatie zijn dichterbij dan ooit.

Ook de bestaande watergangen waar hengelsport veelvuldig plaatsvind vragen om een aangepaste aanpak van het onderhoud opdat niet na het hoogseizoen de plekken bereikbaar zijn maar juist in het hoogseizoen! Ook hiervoor zijn besprekingen in gang gezet met o.a. Gemeente en Waterschap. we houden u op de hoogte.

Ook wateren waar we helaas geen rechten hebben worden met veel aandacht bekeken, soms om die rechten toch te verkrijgen maar meestal om de vis te beschermen. Denk aan de lage waterstand in het natuurgebied en de mogelijke schadelijke effecten van realisatie van het data center.

Onze vrijwilligers steken erg veel tijd in beschikbaar, bereikbaar en bevisbaar water met een goede visstand.