Druk weekend bij “Ons Stekkie” Zeewolde

Woensdag, 9 november 2022

Jeugdvrijwilligersdag + de Jan Rondhuis memorial.

Zaterdag 5 November,

De regionale overkoepeling Federatie MidWest Nederland organiseerde voor haar jeugd vrijwilligers uit het oude rayon Randmeren een leuke dag met lekker eten, lekker vissen en lekker vangen.

Eerst was er het gastvrije ontvangst van de HSV waarbij de koffie rijkelijk vloeide en de oven verse cake de knorrende magen een beetje vulde. Later werd er immers een fijne lunch geserveerd.

Door twee kenners van het Baarspeuteren werd een uitleg gegeven over deze bijzondere stijl het materiaal en de manier hoe wedstrijden door de hele noordkop worden georganiseerd door de baars colleges.

De Noordhollandse school bij het vissen kent een voor onze regio vrij onbekende tak, het baarspeuteren. In Noord Holland hebben de vissers dit tot een mooie wedstrijdtak verheven en strijden elk weekend tientallen baarspeuteraars om de prijsjes en de eer. Dat Baarspeuteren gebeurt met licht materiaal, extreem licht kan ik zeggen. Het snoertje is 10 honderdste, de haakmaat 18/20 en de dobber…….. euh sorry, geen dobber maar ultra lichte drijvertjes. De hengel is veelal 1.8 tot 2.4 meter lang en voorzien van een ragfijn topje.

Er werd eerst wat lacherig gereageerd op deze stijl van vissen maar toen de oevers werden betreden en het visrijke water van Zeewolde haar eerste baarsjes prijsgaf was de beer los. Sommigen vingen meer dan 50 baarsjes en iedfereen had er meer dan tien! Dat is uiteraard superleuk want elke baars geeft op dit lichte materiaal super sport.

Na afloop van het vissen stond de lunch klaar en brandde tijdens het eten de viusserslatijn los. Super om iedereen zo te zien genieten.

Zondag 6 november was er de Jan Rondhuis Memorial cup,

Een gezelligheids wedstrijdje waar jong en oud onze oud wedstrijdleider en jeugdbegeleider wordt herdacht.

Te beginnen met een gezamenlijk ontbijt in het clubhuis waarna de loting plaatsvond.

De stekken aan een mooie stadsvijver waren supermooi en het parkoers stond toe dat iedereen elkaar in de gaten kon houden. Grote vissen werden niet gevangen, wel gelost!

De winnaar, en hoe kan het mooier, werd de opvolger van Jan Rondhuis in beide commissies Patrick van de Bovenkamp, hij ving ruim 150 vissen, tweede werd Bauke post en derde Anton Verseveld.

De familie van Jan rondhuis, vrouw, kinderen, kleinkinderen waren bij de prijsuitreiking aanwezig. Uiteraard ook zijn vaste visvriend en kameraad Hans Schluter. We missen Jan zijn mooie stijl van iemand in de maling nemen elke wedstrijd weer. We herinneren ons een man diens leven bestond uit anderen plezieren en daarvoor zijn stinkende best te doen.

De prijsuitreiking volgde en de winnaars werden geeerd met schitterende trofeeën beschikbaar gesteld door de familie. De wisselbeker staat voor een jaar in de prijzenkast bij Patrick die er super trots op is dat hem deze eer te beurt viel.

Jan we missen je, maar vergeten doen we je niet. Op naar de memorial van 2023!

Meer foto's volgens zsm onder het kopje ''foto's''