Sportvissen, nu en in de toekomst

Dinsdag, 23 januari 2024

Zeewolde, sportvissen is van alle tijden en een van de meest beoefende sporten in ons waterrijke Nederland. Met landelijk zo’n 1.700.000 en in Zeewolde zo’n 1.800 sportvissers die jaarlijks graag een hengeltje uitgooien, heeft sportvissen een prominente plek in onze samenleving. Sportvissen kan overal en is voor iedereen!

Om ook lokaal, regionaal en landelijk in de toekomst te kunnen blijven genieten van onze prachtige sport zetten Sportvisserij Nederland, de federatie Mid-West Nederland, de hengelsportvereniging “Ons Stekkie” en zo’n 200 vrijwilligers zich op vele gebieden in.
Om te kunnen vissen in de ons omringende wateren hebben we regelmatig contact met Gemeente, Provincie en Waterschap Zuiderzeeland. De hengelsportvereniging “Ons Stekkie” zet zich al ruim 35 jaar in om de sportvisserij mogelijk te maken en houden voor een ieder die dat wil. Bereikbaar, Beschikbaar en Bevisbaar water is essentieel voor de beoefening van onze gezamenlijke passie. Bovendien zetten onze visserij controleurs en de regionale Boa’s zich in om ervoor te zorgen dat de sportvisserijregels gehandhaafd worden.

Is er straks nog wel vis?

Een van de recente meldingen is; Vissterfte en de aalscholver invasie ter hoogte van de Blauwe Diamant en de haven aan de Pegasus (Blauwe Diamant).
De aalscholver is in Nederland een beschermde diersoort, over de juistheid van deze status is veel te zeggen. Feit is dat al meer dan 2 maanden de haven aan de Pegasus (Blauwe Diamant) dagelijks verandert in een oorlogsgebied waar vis wordt opgejaagd en door meer dan 100 vogels worden aangevallen, beschadigd en gegeten. Die beschadigde vissen liggen in het water maar ook rondom de haven, de aalscholvers zijn ware niets ontziende killers zelfs al is de buit veel te groot dan beschadigen ze de vissen pakken ze op en worden vissen losgelaten in of naast het water.

Wat kunnen wij hieraan doen?

Op open water zijn vissenbossen een optie, we zijn nu bezig om te kijken of we een pilot kunnen starten eind 2024 met gordijnen langs vissteigers. Dit zijn netten met een secuur gekozen maasgrote om vogels te weren en vissen een schuilplaats te bieden. Daar is nog veel onderzoek voor nodig maar het is een optie. Uiteraard staan we open voor ideeën. We willen immers niet dat vogels verstrikt raken.

Is er dan nog wel wat te doen op hengelsportgebied?

Kijk daarvoor op ons zeer uitgebreide activiteiten jaarplan op www.visseninzeewolde.nl deze zal begin februari bekend worden gemaakt.
Wil jij ook je steentje bijdragen bij evenementen in een commissie of bestuurlijk?
Neem dan contact met ons op via secretaris@visseninzeewolde.nl