Karperuitzet aan de hand van het Masterplan karperuitzet Flevoland

Donderdag, 11 april 2024

Op zaterdag 9 december werden er door de karpercommissie van Sportvisserij MidWest Nederland wederom spiegelkarpers uitgezet.

Er wordt uitgezet in diverse tochten grenzend aan de Hoge Vaart en in totaal is er toestemming voor 221 karpers met een gemiddeld gewicht van 1,8 kilo. Dat lijkt weinig en dat is het ook maar er wordt uitgegaan van het aanwezige bestand en dan is een en ander prima te begrijpen.

Er was vanuit de leden ook een vraag of we dit ook op het eigen verenigingswater kunnen doen. De stadswateren zijn in dit programma niet opgenomen. De hengelsportvereniging “Ons Stekkie”zal daar waar dit mogelijk mocht zijn na overleg met gemeente en waterschap overgaan tot uitzet.

De bovenmatige aanwezigheid van de aalscholver en zijn voedselpatroon geeft wellicht aanleiding een visserijkundig onderzoek te doen.
Hierover berichten we later.