Vissen is gezond

Woensdag, 26 juni 2024

Je bent buiten, je bent in beweging en je hebt tijd voor jezelf gemaakt. Je geniet van de prachtige Hollandse wolken, het kabbelende water en het getjirp van de insecten. Goed bezig! Want vissen geeft je rust, gezonde spanning en plezier. De helende werking van de natuur op mensen doet daar nog een schepje bovenop. Vissen is een bewezen recept voor een goede gezondheid en positieve mindset.

Helende werking van de natuur

Als je in de natuur bent, gebeurt er iets bijzonders. Uit onderzoek blijkt dat de natuur het oudste deel van onze hersenen activeert: ons autonome zenuwstelsel en dan precies het gedeelte waar mensen van ontspannen. Een ingewikkeld proces wat gelukkig simpel is uit te leggen. Het autonome zenuwstelsel bestaat uit twee delen. Het ene kun je zien als het gaspedaal (sympathisch stelsel). Het gaspedaal gaat aan het werk bij actie, angst, woede en stress. Het andere kan je zien als het rempedaal (parasympatisch stelsel). Het rempedaal zorgt ervoor dat wij na de actie weer ontspannen, voedsel verteren en slapen. Om een lang verhaal kort te maken: de natuur activeert het rempedaal. Dit gebeurt er:

Het effect van de natuur:
Fysiek en mentaal verkwikkend gevoel van welbehagen;
Verlaging van stresshormoon cortisol;
Verlaging hartritme, ademhaling en bloeddruk.

Gevolg hiervan op mensen:
Herstel van stress;
Aanzetten tot sociaal contact;
Het bevordert een optimale ontwikkeling bij kinderen;
Bevordert persoonlijke ontwikkeling en zingeving;
Het stimuleert tot meer bewegen.

¹Bron: waarom natuur goed is voor je hersenen, Michel Le Van Quyen 2003
²Bron: WUR/ dossier/ effect van natuur op gezondheid

Het begin van een gezonde dag buiten.

Vissen: een gouden combi

Naast de helende werking van de natuur zorgt het vissen tegelijkertijd voor gezonde spanning van het (bijna) vangen en succesbeleving. Vissen is daarnaast ook gewoon een plezierige en sociale vorm van lichaamsbeweging. Je kan het zo inspannend maken als je zelf wilt en tot op hoge leeftijd doen. Vissen verbindt mensen van alle leeftijden en achtergronden met elkaar op basis van passie en liefde voor de natuur en de activiteit sportvissen. Vissen stimuleert je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Deze gouden combinatie levert een sportvisser meer op dan verwacht.

Vissen op recept in Engeland

In het buitenland is de wetenschap al verder. Ook sportvissen is daar onder de loep genomen. Het is wetenschappelijk aangetoond dat vissen de symptomen van depressies vermindert, sociale banden van mensen versterkt en hen helpt om te gaan met angststoornissen en aanverwante aandoeningen. Hengelsporttherapie wordt in Engeland daarom officieel aangeboden voor mensen die kampen met verslaving, depressie, sociaal isolement, mentale problemen, handicaps en chronische ziekte. Lees hierover meer in dit artikel:
Artikel: Tackling Minds Vissen als therapie april 2024

Vissen als therapie voor PTSS

Er is in Engeland ook onderzoek gedaan naar PTSS (posttraumatische stressstoornis) bij veteranen. PTSS kan optreden na een of meer ernstige en traumatische gebeurtenissen. PTSS is een bekende beroepsziekte onder militairen, politie-, brandweer- en ambulancepersoneel, oorlogscorrespondenten en in de gezondheidszorg, bijvoorbeeld op de spoedeisende hulp. In Nederland is er ook steeds meer ondersteuning met hengelsport voor politieveteranen en militairen die te maken hebben met PTSS.

Sportvissen als revitalisering Politie
Vissen voor verwerking - Sportvissen als remedie tegen PTSS
Sportvis therapie - Sportvissen is dé methode om oorlogsveteranen te behandelen die kampen met een posttraumatische stressstoornis
Healing Waters - Veteranen met een posttraumatische stressstoornis (PTSS) helpen door middel van sportvissen

Samen vissen met instellingen: programma’s die verschil maken

De sportvisserij draagt actief bij aan het welzijn van mensen en levert een bijdrage aan sociaal-maatschappelijke uitdagingen. Sportvisserij Nederland heeft deskundigheid opgebouwd en onze projecten en adviezen zijn onderbouwd met wetenschappelijke feiten. Wij behalen onze resultaten door actief samen te werken. Wij ondersteunen lokale netwerken in samenwerking met onze hengelsportverenigingen, overheden en maatschappelijke instellingen.

Activeren sociale verbinding met extra aandacht voor eenzaamheid onder ouderen
Vanuit het programma ‘Samen Vissen’ is er speciale aandacht voor ouderen in zorgcentra. Zij voelen zich vaak geen onderdeel meer van de maatschappij en leveren in op de kwaliteit van leven. Het programma verbindt zorginstellingen met lokale hengelsportverenigingen en vrijwilligers om bewoners van zorginstellingen een visuitje te bieden. Meer info:Samen VISsen: het leukste en gezondste uitje voor zorgbewoners!

Voorzieningen en activiteiten voor kwetsbare mensen
Trailerhellingen, vissteigers voor mensen met een beperking, wedstrijd-, struin- en recreatieoevers zijn belangrijke voorzieningen voor sportparticipatie. Vaak financieren en onderhouden hengelsportverenigingen deze voorzieningen zelf, zonder gebruik te maken van gemeentelijke subsidie. In samenwerking met gemeenten worden ook multifunctionele voorzieningen ontwikkeld op basis van het VISparel concept om mensen langs de waterkant met elkaar in verbinding te brengen en sport en bewegen te stimuleren.

Vissen op recept van de huisarts en als therapie voor PTSS
Sportvissen wordt in Engeland op recept van de huisarts uitgeschreven en ingezet als therapie voor PTSS. Ook in Nederland zijn hier nu een aantal initiatieven voor.

Tot slot: ga naar buiten, ga (mee) vissen en houd de dokter op afstand

Wij Nederlanders zijn helaas Europees kampioen in zitten (26% van 15 jaar en ouder zit meer dan 8,5 uur per dag). Kinderen krijgen tegenwoordig meer schermtijd en minder buitenspeeltijd. Dit gebrek aan lichaamsbeweging en gezonde prikkels levert allerlei klachten op. Ze zijn te voorkomen.

Trek er regelmatig opuit! Ga een uurtje naar buiten om te bewegen, geniet van de natuur en maak een praatje. Het zorgt dat je er even helemaal uit bent. Daarna voel je je een stuk fitter en energieker. Haal een kind achter het scherm vandaan en laat ze avonturen beleven langs de waterkant. Sportvissers noemen de positieve effecten vaak als reden om te gaan vissen. Vraag eens aan een sportvisser of je mee kan of neem contact op met een hengelsportvereniging in jouw buurt. Sportvissers leren vooral van elkaar, de meesten zijn dus ook niet te beroerd om hun passie met jou te delen. Zij kennen de mooiste plekjes in jouw buurt, al zullen zij hun allerbeste stek natuurlijk nooit verklappen.

De redenen om te gaan vissen:
64% plezier
47% rust
32% ontspanning
32% spanning
34% natuur
33% buiten zijn
16% gezelligheid

Uit onderzoek blijkt dat sportvissen ook bij mindervaliden veel positieve effecten teweegbrengt.